Jak klimatizace v automobilu funguje
V automobilech se používá klasické kompresorové chlazení, samozřejmě je ale upravené pro správnou funkci ve vozech. Princip však zůstává stejný jako například u vaší lednice. Funkce je založena na výměně tepla, pro ochlazení vzduchu z něj tedy musí být teplo odebíráno. Jako médium pro přenos tepla se smí používat pouze chladivo s označením R134a a nové R1234YF. Tato látka je v kapalném skupenství čirá a v plynném skupenství neviditelná.
Provádíme diagnostiku a plnění obou chladiv R1234yf / R134a
Nabízíme diagnostiku a plnění chladiva R1234yf pro vaše vozidlo pomocí špičkového zařízení TEXA 760R TOUCH, aby vaše klimatizace fungovala efektivně a ekologicky. Chladivo R1234yf je moderní náhrada za starší chladiva s vyšším potenciálem globálního oteplování, což přispívá k ochraně životního prostředí. Naši odborníci prověří stav vašeho klimatizačního systému, odhalí případné úniky a zajistí doplnění chladiva na optimální úroveň.
Nabízíme diagnostiku a plnění chladiva R134a pro vaše vozidlo pomocí ověřeného zařízení WURTH COOLIUS 1000, aby vaše klimatizace fungovala efektivně a spolehlivě. Chladivo R134a je běžně používané v automobilových klimatizacích a zajišťuje účinný chladicí výkon. Naši odborníci prověří stav vašeho klimatizačního systému, odhalí případné úniky a zajistí doplnění chladiva na optimální úroveň, aby vaše klimatizace pracovala spolehlivě i během horkých letních dnů.
KONTROLA KLIMATIZACE
Jako každé zařízení i klimatizace v autě vyžaduje pravidelnou údržbu, která se doporučuje provádět alespoň jednou ročně, nejlépe před letní sezónou, kdy během zimy byla nefunkční. Správná údržba se provádí ve třech fázích, viz vysvětlení níže, kdy je možné docílit opravdu správné účinnosti a životnosti. U lidí s respiračními potížemi se doporučuje častější kontrola než jednou ročně!
První fáze je zkouška těsnosti a kontrola požadovaného množství chladiva s možností doplnění, které lze provést jen se speciálním přístrojem, který dokáže odsát dosavadní chladivo z klimatizace a otestuje podtlakovou zkouškou těsnost potrubí. Pokud zkouška dopadne dobře, tedy přístroj nezaznamená žádný únik, tak chladivo vrátí zpět a doplní nové do požadované hladiny stanovené výrobcem. V případě, že naměřené hodnoty prokážou netěsnost vedení klimatizace, ukončí se kontrola a zahájí se proces vyhledání míst netěsnosti. Po opravě se opět provede kontrola těsnosti včetně doplnění.
K vyhledání netěsnosti používáme nejúčinnější a momentálně na trhu nejlepší metodu pomoci detekčního (formovacího) plynu v poměru 95% dusíku (N2) a 5% vodíků (H2). Po odstátí zbytku chladiva při kontrole se systém natlakuje tímto plynem a pomoci ručního elektronického detektoru, který je velmi citlivý, se prochází potrubí. Pokud je na vedení nějaká netěsnost, tak detektor přesně určí místo a poměr netěsnosti. Následně se rozhodne o způsobu opravy.
V druhé fázi jde o výměnu kabinového filtru, přes který prochází ochlazovaný vzduch v rámci ventilačního potrubí do interiéru vozidla a zachytává mikro nečistoty včetně bakterií a roztočů. Jde o velice důležitý díl, protože bychom jinak dýchali spoustu nečistot, které se usazuji v útrobách ventilačního vedení.
Kabinový filtr zachycuje škodlivé látky, aby se dál nedostávaly do prostoru pro posádku. Zamezuje přístupu pylům, prachům, otěrům z pneumatik a brzdového obložení a dalším nečistotám vznášejícím se běžně nad povrchem silnice. Laboratorní testy prokázaly, že kvalitní filtry dokáží zachytit až 95% prachových částic a pyly téměř úplně. Proto se doporučuje minimálně jednou ročně tento filtr vyměnit a zároveň provést dezinfekci (čištění) ventilačního systému.
Třetí fáze je dezinfekce vzduchotechniky, tedy potrubí odkud se do kabiny vhání klimatizovaný vzduch. Správnou funkci klimatizace v automobilu mohou totiž narušit kromě mechanických závad také organické škodliviny, jako jsou bakterie, viry či pyly. Klimatizovaný vzduch je vháněn do prostoru vozidla pomoci ventilačního systému s výstupy nejčastěji v palubní desce s regulací. Během používání se na výparníku klimatizace (místo, kde dochází k ochlazení vzduchu) tvoří kondenzát, ve kterém se množí mikroorganismy, jež jsou zdrojem nepříjemného zápachu a rizikem pro lidi s alergií či respiračními potížemi. Proto je nezbytné ventilační okruh dezinfikovat minimálně jednou ročně, nejlépe před letní sezónou, což doporučujeme v rámci kontroly celého systému.
K dokonalé dezinfekci klimatizace a interiéru vozidla používáme ozónový generátor, který během několika minut odstraní nežádoucí viry, bakterie, plísně a houby. Taktéž likviduje COVID-19.
Ozon je přírodní čistící a desinfekční látka a jde o nejsilnější oxidační činidlo, které se používáno v mnoha oblastech, jako je lékařství, zemědělství, potravinářský průmysl atd. Ozon je 3000 x rychlejší než chlór a 25 x účinnější než kyselina chloritá (NOCL), 2500 x než chlornan (OCL) a 5000 x než chloramin (NH2CL) a je přitom mnohem bezpečnější. Takže po aplikaci je prostor nejen dokonale vyčištěn, ale i bezpečný. Během procesu, ale ani po provedení, nedochází k žádnému poškození dílů v interiéru vozidla.