ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) neboli Systémy pokročilé asistence řidiče jsou inteligentní systémy, které slouží k zajištění bezpečnosti při jízdě a předcházení nehodám. Postupně se stávají neodmyslitelnou součástí automobilů a přinášejí vyšší bezpečnost a pohodlí při jízdě v dnešním silně motorizovaném světě. ADAS využívá různé inteligentní systémy ve vozidlech, které nám pomáhají při kontrole vozidla a snižování rizika nehody.
Radary umístěné v přední části vozidla, často za čelním sklem nebo v nárazníku, jsou klíčové pro detekci překážek, sledování okolního provozu a správné fungování adaptivního tempomatu či nouzového brzdění. Společně s kamerami a dalšími senzory umožňují přesnou analýzu dopravní situace a pomáhají při autonomních funkcích, jako je udržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly nebo automatická změna jízdního pruhu. Přesná kalibrace těchto systémů je nezbytná pro jejich správnou funkci, zejména po výměně čelního skla nebo opravách vozidla.
Díky těmto pokročilým technologiím vozidla vybavená ADAS poskytují řidičům dodatečnou podporu a přispívají tak ke zvýšení bezpečnosti na silnicích.
S rostoucím počtem pokročilých systémů asistence řidiče (ADAS) integrovaných na čelních sklech vozidel se zvyšuje riziko nesprávných oprav, často způsobených neprovedením nebo chybnou kalibrací kamer. V případě vozidel vybavených systémem ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) je proto nutné nepodceňovat výměnu čelního skla a obrátit se na servisy, které mají potřebné vybavení pro re-kalibraci těchto systémů. Správná oprava či výměna čelního skla a následná přesná kalibrace jsou klíčové pro zajištění správné funkce a spolehlivosti ADAS systému ve vozidle. Pouze tak je možné zajistit vaši bezpečnost na silnicích.
Provádíme kalibraci kamer pomocí nejnovějšího zařízení TEXA RCCS 3, které už nepotřebuje vyměnitelné kalibrační desky (terče). Místo toho využívá softwarové šablony, které se zobrazují na 75″ monitoru s rozlišením 4K. Tento moderní způsob nám poskytuje flexibilitu a neomezuje nás počet pořízených kalibračních desek pro jednotlivé značky a typy vozidel. Vše je řešeno přes online aktualizace diagnostického programu. Prosím, pokud máte další otázky, neváhejte se zeptat!
Správná údržba a opravy jsou pro správnou funkčnost všech systémů, včetně těch v automobilech, nezbytné. Asistenční systémy v autech nejsou výjimkou a vyžadují také tzv. re-kalibraci, zejména po opravách, které by mohly ovlivnit funkčnost těchto asistenčních prvků. Stejně tak se re-kalibrace doporučuje při koupi vozidla z druhé ruky, kdy není známa celá historie vozidla.
Výrobci vozidel vyžadují re-kalibraci systémů ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) po výměně čelního skla. Samotný proces kalibrace se liší v závislosti na konkrétním senzoru a systému. Může se jednat o statickou kalibraci, při které je vozidlo zaparkováno na speciálním místě, nebo dynamickou kalibraci, kdy je vozidlo aktivně řízeno po určité trase. V některých případech se může provádět kombinace obou typů kalibrace.
Je důležité dodržovat pokyny výrobce a mít kalibraci prováděnou odborným technikem, který má přístup k potřebnému vybavení a znalosti pro správné provedení. To zajistí, že asistenční systémy budou fungovat správně a přispějí k bezpečnosti a spolehlivosti vozu.
Pro kalibraci je vozidlo nejprve umístěno před speciální kalibrační zařízení. Toto zařízení je následně propojeno s diagnostickým systémem a kalibrační jednotkou vozu. S použitím laserových měřidel a diagnostického softwaru je jednotka pečlivě umístěna do přesné polohy vůči vozidlu, jak vyžaduje výrobce.
Jakmile je vozidlo správně nastaveno, můžeme přejít k samotné kalibraci. Na monitoru se objeví kalibrační obrazec, často nazývaný „beruška“, a spustí se kalibrační proces. U radaru se používá jen odrazová deska. Po jeho dokončení je zobrazen výsledek, který nám říká, zda byla kalibrace úspěšná. V případě pozitivního výsledku vygenerujeme protokol o úspěšné kalibraci, který vám předáme a v případě potřeby zašleme i vaší pojišťovně.
Některé automobily jsou vybaveny systémem, který umožňuje automatickou kalibraci pomocí zkušební jízdy. Tento samo-kalibrační proces může být aktivován po opravě nebo výměně čelního skla, a to buď majitelem vozidla nebo odborným servisem. Během této kalibrace za jízdy od řidiče nevyžadujeme žádnou aktivní účast; proces probíhá plně automaticky.
V některých případech je však pro správnou kalibraci nezbytné provést jízdu s použitím autodiagnostického systému. Pro úspěšné dokončení kalibrace je nutné, aby byla jízda provedena s určitou rychlostí na přímé a rovné silnici, kde jsou jasně viditelné pruhy. Tento metoda se typicky využívá u jednodušších asistenčních systémů, které slouží především k informování řidiče a nezasahující přímo do řízení vozidla, a tudíž nevyžadují složité vzájemné propojení s ostatními bezpečnostními systémy.
Úspěšný test kalibrace kamery na čelním skle vozidla vyžaduje, aby výměna skla byla provedena přesně dle specifikací výrobce. Klíčem k úspěchu je použití skla, které splňuje všechny normy a standardy výrobce, zajišťující správnou funkčnost asistenčních systémů vozidla.
Druhým, stejně důležitým faktorem, je samotný proces výměny skla. Tento musí být prováděn odborně vyškolenými techniky, s použitím kvalitního montážního materiálu (například lepidla a primeru) a v podmínkách, které splňují všechny požadavky pro optimální instalaci.
V případě, že test kalibrace neproběhne úspěšně, může dojít k potřebě další výměny skla, což vede k zbytečnému prodloužení doby opravy. Tato situace je nežádoucí jak pro nás, tak pro klienta, což zdůrazňuje význam správného postupu již při prvním pokusu o instalaci.
Kalibrace radarových senzorů je stejně důležitá jako kalibrace kamer ADAS, protože radary hrají klíčovou roli v asistenčních systémech, jako jsou adaptivní tempomat, nouzové brzdění nebo detekce mrtvého úhlu. Po výměně čelního skla, nárazu nebo jakémkoliv zásahu do přední části vozidla může dojít k vychýlení radarového senzoru, což může negativně ovlivnit jeho přesnost a tím i bezpečnost jízdy. Proto je nezbytné, aby byla kalibrace radarů prováděna odborným servisem s certifikovaným vybavením, které zajistí správné nastavení a spolehlivou funkci všech bezpečnostních prvků vozidla.
Proces kalibrace radarů zahrnuje přesné zarovnání senzoru podle výrobcem stanovených parametrů, což vyžaduje speciální diagnostické nástroje a kalibrační terče. Nesprávně provedená kalibrace může výrazně snížit účinnost bezpečnostních systémů a ohrozit jak řidiče, tak ostatní účastníky silničního provozu.
V éře budoucího autonomního řízení bude kalibrace radarových senzorů a dalších asistenčních systémů ještě důležitější než dnes. Autonomní vozidla se budou plně spoléhat na kombinaci senzorů, kamer, radarů a lidarů, které budou nepřetržitě monitorovat okolí a vyhodnocovat dopravní situaci v reálném čase. Jakákoli nepřesnost v nastavení těchto systémů může vést k chybným rozhodnutím vozidla, což by mohlo ohrozit bezpečnost nejen cestujících, ale i ostatních účastníků provozu.
Radary hrají zásadní roli v pokročilých asistenčních systémech, jako jsou adaptivní tempomat, detekce překážek, nouzové brzdění nebo prediktivní řízení. S rozvojem autonomní mobility se tato technologie stane ještě sofistikovanější a přesnější, avšak zároveň citlivější na jakékoliv nesprávné nastavení. Po jakémkoliv zásahu do karoserie, výměně čelního skla nebo změně geometrie vozidla bude nutné provést profesionální kalibraci, aby byla zajištěna maximální spolehlivost systémů.
Jsme servis, který opravu vašeho vozidla neodkládá na později, až bude mít čas, ale vynasnaží se vše provést v jeden den, popřípadě v co nejkratší možném termínu. V případě delší opravy máme pro vás náhradní vozidlo.
V případě nemožnosti provedení rychlé opravy formou scelení nabízíme výměnu autoskla jak z pojištění, tak i běžným způsobem, kdy přihlížíme k okolnostem dané situace klienta a najdeme nejvhodnější způsob.